Asiantuntija uskoo AR- ja VR-laitteiden yleistyvän pian ja nopeasti
Risto Salminen
Karelian Digi2Market-hankkeen ja Business Joensuun järjestämä Business Cafe opasti 23. lokakuuta osallistujia virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden pariin. Aamupäivän pääpuhujalle Harri Lammille riitti yksi kokeilu VR-laseilla ja mies oli myyty. Lammi sai neljä vuotta sitten käsiinsä Samsungin Gear VR -lasit, ja kokemus oli mieleenpainuva.
– Vaikka tuntuu siltä, että vuodesta 2015 ei ole ihan hirveän pitkä aika, neljä vuotta, niin ala itsessään on mennyt paljon eteenpäin, Lammi kertoo.
Nykyisin Wakeone Oy:n myyntijohtajana ja VR Finland ry:n hallituksessa toimiva Lammi levittää ajankohtaisia kuulumisia ja perustietoa immersiivisten teknologioiden käytöstä Suomessa ja maailmalla alan kotimaisena eturivin asiantuntijana.
– Edelleen ollaan siinä tilassa, että markkina on aika pieni, ja laitteet ovat enemmän tai vähemmän käytettäviä, mutta usko siihen, että kohta tulee ”iso aalto”, joka kasvattaa markkinaa, on kova.
Lammin usko perustuu esimerkiksi Facebookin julkilausumiin. Facebook haluaa saada miljardi ihmistä virtuaalitodellisuuden pariin. Lammin mukaan nykyisiin lukuihin verrattuna miljardi on kunnianhimoinen tavoite.
Tällä hetkellä AR- ja VR- teknologioista yleisempää on AR-teknologia. Käytännön tasolla AR on tabletteja ja puhelimia, ja VR päähän laitettavia headsetejä, Lammi tiivistää.
– AR-kykyisiä laitteita on jo maailmassa lähes miljardi. Vuosi sitten niitä oli vain puolet siitä, joten kehitys on kovaa. VR-headsetejä arvioidaan olevaan 14 miljoonaa. Ero määrässä AR:ään verrattuna on merkittävä, mutta myös VR-laitteiden määrä kasvaa huimasti.
AR- ja VR -teknologioiden välillä valinta tehdään ajatelleen tavoiteltavaa kohderyhmää. Jos haluaa tavoittaa massan, se onnistuu helpommin AR:llä. Jos tärkeämpää on, että saa aikaiseksi hyvän kokemuksen, voi VR olla hyvä ratkaisu. Business Cafessa Lammi esitteli erilaisia käyttötapauksia sekä AR:n että VR:n saralta. Esittelyssä raapaistiin New York Timesin pahvisia VR-laseja, Zapparin AR-toteutusteknologiaa, suomalaisen Deeptalen kasvofiltteriratkaisuita ja muutamia muita tapauksia.
Teknologian puolella läsnäolijoiden mielenkiintoa herätti Applen panostus AR-teknologiaan. Applen ARKit 3 on tällä hetkellä johtava teknologia AR-kokemusten tuottamisessa, ja lokakuussa kuultiin huhuja, että Apple toisi ensi vuoden alussa markkinoille AR-lasit.
Wakeone, Harri Lammin oma työnantaja, tekee paljon VR-toteutuksia teollisuudelle. Lammi näkee suoran yhteyden VR:n hyödyntämisen ja kaupankäynnin edistämisen välillä.
– Jos mennään vaikka Saksaan messuille ja kerrotaan, että meillä on Suomessa isot toimitilat, niin se ei kerro asiakkaalle vielä mitään. Kun asiakas tulee käymään Suomessa ja toteaa, että teillähän on isot tuotantotilat, niin se luottamus syntyy silloin. VR-laseilla voidaan lyhentää tuota prosessia synnyttämällä luottamus jo messuilla. Silloin voidaan siirtyä nopeammin suoraan asiaan ja kaupankäyntiin.
Kelvollisia VR-laitteita saa jo ykkössatasilla. VR-käytössä suosittuja laitteita ovat Sony Playstationin VR-ohjainten lisäksi Oculus Quest, joka on onnistunut ottamaan nopeasti ison markkinasiivun alan sovellusmyynnistä. Oculus Quest vaikuttaa tällä hetkellä hinnan ja toimintojen puolesta alalla ehkä tärkeimmältä fyysiseltä käyttöliittymältä.
Yksi laite, joka on ollut mullistava yrityskäytössä, on suomalainen Varjo VR2. Se julkaistiin lokakuussa 2019. Se hallitsee silmän ja käsien liikkeet paremmin kuin kilpailijansa. Noin 4000 euron hintainen laite on kuitenkin rakennettu autoteollisuuden ja muun vastaavan tuotannon tueksi, joten kuluttajakaupasta laitetta on vaikea etsiä. Varjo pääsee todella yksityiskohtaisiin näkymiin, mikä vakuutti myös laitetta kokeilleen Lammin.
Lopuksi Lammi muistutti esityksensä pääpointeista.
– Vaikka AR- ja VR-ratkaisuista puhutaan yhdessä, pitää muistaa, että niiden skaala on aivan erilainen. Kuluttaja- ja yritysliiketoiminnassa käyttötarve voi olla todella erilainen, mikä vaikuttaa hyvin paljon siihen, mitä kannattaa tehdä. Kokemuspuolella ovat nousemassa eräänlaisten ”supervoimien” hyödyntäminen ja tietenkin interaktiivisuus. Kaikkea tätä helpottaa se, että 3D-sisältöjen määrä kasvaa ja niiden tekeminen helpottuu.
Risto Salminen, projektiasiantuntija, Digi2Market-hanke
Karelia-ammattikorkeakoulu