Toisille perustarpeita, toisille elämyksiä
Risto Salminen
Eurooppalaisessa Silver Economy -työssä korostuu selvästi kaksi erilaista näkemystä siitä, mihin resursseja kannattaa kohdentaa. Karelian Silver Economy -projektin väki vieraili lokakuun lopussa Puolassa tutustumassa paikalliseen Silver Economyyn keskittyvään instituuttiin sekä osallistumassa kansainvälisten kumppaniensa järjestämään Silver SMEs -hankkeen seminaariin.
Suurin osa seminaarissa käsitellyistä aiheista liittyi siihen, että seniorikansalaisilla, joiden määrittely vaihtelee maan ja melkeinpä tapauksenkin mukaan, olisi saatavilla heille välttämättömiä palveluita siinä vaiheessa elämää, kun iän mukana on tullut jo toimintaa rajoittavia muutoksia. Toinen näkökulma, joka painottuu Karelian projektityössä, liittyy parempien, jopa elämyksellisten palveluiden tuottamiseen aktiivisille yli 50-vuotiaille ihmisille, jotka viettävät jo ruuhkavuosien jälkeistä aikaa siten, että rahaa ja aikaa on enemmän eikä terveys vielä reistaile. Tämä näkökulma oli esillä muun muassa lokakuussa Lontoossa järjestetyssä Mature Marketing Associationin vuosittaisessa seminaarissa.
Puolassa näitä näkökulmia yhdisti KIGS-instituutti, joka keskittyy parantamaan yli 50-vuotiaiden kansalaisten elämänlaatua alkaen asumisen perustarpeista jatkuen kaikki mahdolliset alat kattavaan hyvään palveluun asti. Vuonna 2018 KIGS painotti toiminnassaan kuluttajakäyttäytymisen ymmärtämistä, kun taas tämän vuoden painopisteet ovat olleet elämisen rahoittamisessa ja asumisessa.
Tapasin instituutin varapresidentin Boleslaw Meluchin, jonka mukaan KIGS on saanut parhaat tulokset aikaan työskentelemällä tiiviisti julkishallinnon ja suurten yritysten kanssa.
– Suurtenkin yritysten päätöksentekijät tulkitsevat tätä kuluttajaryhmää omien vanhempiensa kautta. Siksi kaikissa yrityksissä niiden koosta riippumatta on tärkeää ymmärtää, minkälaisia tarpeita ja toiveita vanhemmilla kuluttajilla on. Kun teemme töitä maanlaajuisen kauppaketjun tai vaikkapa puhelinoperaattorin kanssa, saamme kerralla parannettua useamman vanhemman kuluttajan asemaa, Meluch kertoo.
Lisäpalveluita yhdelle asiakasryhmälle
Tällä hetkellä KIGS suunnittelee mm. keittokirjaa yhdessä kauppaketjun kanssa. Sen tavoitteena on saada ihmiset huomioimaan sen, että iän myötä ihmisen ravinnon tarve muuttuu, ja sen pitäisi näkyä myös lautasella. Kauppaketjun tulee auttaa kuluttajia toteuttamaan keittokirjasta löytyviä reseptejä.
– Tällainen markkinointi ei ole pois muilta asiakasryhmiltä vaan se on ainoastaan lisäpalvelu yhdelle asiakasryhmälle.
Jopa 70 prosenttia eläkeläisistä todella passiivisia
KIGS on tehnyt etenkin vuonna 2019 paljon työtä rakentajien ja paikallishallintojen kanssa tavoitellessaan parempaa asumista vanhemmille ihmisille. Moni eläkeläinen asuu Puolassa omassa asunnossa siten, että yhä välttämättömämmäksi muodostuvat sosiaalipalvelut ja arkea piristävät aktiviteetit eivät ole helposti saavutettavissa.
– Ihmisille pitää näyttää, minkälaista heidän elämänsä voisi olla, jos he hankkiutuisivat vaikkapa näiden parempien, uusien asumispalveluiden pariin. Iso ongelma on saavuttaa niitä ihmisiä, joille näistä olisi suurin etu. Olemme arvioineet, että jopa 70 prosenttia puolalaisista eläkeläisistä istuu vain päivät pitkät kotona television ääressä, eivätkä he halua osallistua sosiaaliseen elämään juuri lainkaan, Meluch taustoittaa.
Meluch tietää, että ihmisiä ei voi pakottaa elämään reippaammin, mutta olisi tärkeää saada näillekin ihmisille se viesti perille, että heidän kannattaa panostaa elämänlaatuunsa ja terveyteen, jotta hyviä elinvuosia olisi vielä paljon jäljellä.
– Hyvävointiset ja aktiiviset eläkeläiset ovat tietenkin valtion ja kaupunkienkin tavoite, eikä pelkästään vaan sosiaali- ja terveyskustannusten kasvun vuoksi.
Risto Salminen
projektiasiantuntija
Karelia-ammattikorkeakoulu