Matkailualan tulevaisuutta pohdittiin työelämäpäivässä

Kirsi Taskinen

Marraskuinen matkailualan työelämäpäivä Karelia-ammattikorkeakoululla toi yhteen matkailualan ammattilaiset, opiskelijat ja alasta kiinnostuneet. Päivän teemana oli Kuka maksaa palkkasi tulevaisuudessa, ja ohjelmaan kuului asiantuntijapuheenvuoroja sekä verkostoitumista. Yritykset ja yrittäjäjärjestöt esittelivät omaa toimintaansa Mahdollisuuksien Torilla ja opiskelijat pääsivät tapaamaan työelämän edustajia Work Smart -verkostoitumistilaisuudessa.

Työelämäpäivän järjestäjä, Karelia-ammattikorkeakoulun ja Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän yhteinen Work Smart – älykkäästi töihin -hanke, tukee opiskelijoiden työllistymistä ja turvaa osaavan työvoiman saatavuutta yrityksille. Siksipä päivän anti ilahdutti hankkeen toimijoita erityisen paljon – eräs opiskelija teki pikadeiteillä niin suuren vaikutuksen, että hänet palkattiin töihin.

Nettimarkkinoinnin osaamisella on merkitystä

Yksi päivän asiantuntijoista oli rovaniemeläinen Ilkka Kauppinen, joka valloitti yleisön rempseällä esiintymistyylillään. Kolmetoista vuotta yrittäjänä toiminut Kauppinen käsitteli omassa puheenvuorossaan internetmarkkinointia ja uusia työllistymisen mahdollisuuksia. Suurimman osan Kauppisen ajasta vie tällä hetkellä yritys Arctic Warriors, joka tekee lappilaisista yrteistä arkea helpottavia tuotteita.

Kauppisella oli rohkaisevaa kerrottavaa kuulijoille: työpaikat eivät jatkossa olekaan niin kiven alla kuin on ajateltu, kunhan vain asennoituu oikein. Kun suuret ikäpolvet jäävät eläkkeelle, työpaikkoja vapautuu nuoremmille tekijöille. Matkailuala on ylipäänsä kasvussa, ja internetmarkkinoinnin ja sosiaalisen median osaajat erottuvat tulevaisuudessa entistä paremmin vain perinteiset markkinointitavat hallitsevista työntekijöistä. Pätkätöistäkin kannattaa Kauppisen mukaan ottaa ilo irti eikä jäädä murehtimaan turhia: työpätkien välissä voi vaikka pitää hetkisen lomaa ennen seuraavaan työpaikkaan siirtymistä.

Kauppinen tarjosi puheenvuorossaan pitkän listan erilaisia uuden ajan työtehtäviä, joissa internetmarkkinoinnin osaamisella on suuri merkitys. Esimerkiksi uudenlaisista matkailualan yrityksistä osa toimii pelkästään netissä. Myös kansainvälisten nettijättien Suomen toimipisteisiin ja paikallisiin toimipisteisiin ympäri maailmaa etsitään väkeä hoitamaan Suomen alueen markkinointia. Ylipäänsä internetalan töitä löytyy yrityksestä kuin yrityksestä, ja esimerkiksi sosiaalisen median osaajia kaivataan tulevaisuudessa entistä enemmän. Social Media Manager on titteli, jota ei vielä vähän aikaa sitten osattu kuvitellakaan.

Omat arvot saavat näkyä yritystoiminnassa

Monenlaisia internetkanavia markkinoinnissa hyödyntävät myös Kolin Keitaan Marianne Ruhanen ja Joona Sarisalmi, jotka pohtivat asiantuntijapuheenvuorossaan erikoistumisen merkitystä oman yrittäjyystarinansa kautta. Mattilan tilan emäntä ja isäntä päätyivät monen vaiheen kautta aamiaismajoituksen tarjoajiksi Kolin kansallispuiston alueelle. He ovat hyvä esimerkki siitä, miten yritystoiminta voi pohjautua omaan elämäntapaan. Luonto, maaseutu ja ekologisuus ovat molemmille tärkeitä ja näkyvät yrityksen kaikessa toiminnassa.

Nettinäkyvyyden kehittäminen on tuonut Mattilan tilalle lisää asiakkaita, sen ovat nuoret yrittäjät laskeneet mm. ulkohuussin tyhjennyskertojen perusteella. Somekanavia hyödynnetään ahkerasti myös luonnonmukaisuuden esilletuomisessa. Ulkohuussin tyhjennystä voi seurata esimerkiksi Sarisalmen videoblogissa, jossa hän omien sanojensa mukaan ”tekee itsestään hölmön ja se toimii”.

Pikadeiteiltä löytyi työntekijä

Sekä Arctic Warriors että Kolin Keidas olivat muiden yritysten ohella mukana iltapäivän verkostoitumistreffeillä, jotka järjestettiin Work Smart -hankkeen toimintatavan mukaisesti pikadeittien tyyliin.

Ilkka Kauppinen veti jokaiselle osallistujalle kuvitteellisen työhaastattelun, jossa opiskelijalla oli 3 minuuttia aikaa kertoa tärkeimmät seikat, miksi juuri hänet pitäisi palkata junior-tason internetmarkkinoinnin kouluttajaksi ja sisällöntuottajaksi asiantuntijayritykseen. Opiskelijoiden esittelyiden taso oli Kauppisen mukaan erittäin hyvä. Niinpä tapahtuma johti siihen, että Kauppinen palkkasi yhden pikadeiteille osallistuneen opiskelijan yrityksensä osa-aikaiseksi tuote-esittelijäksi Joensuun alueelle.

Kauppinen kävi mielellään Joensuussa ja opiskelijat olivat hänen mukaansa todella kiinnostuneita päivän aiheesta. Hän yllättyi siitä, miten vähän opiskelijat tiesivät internetmarkkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta markkinointikäytössä, ja kehotti kiinnittämään asiaan huomiota koulutuksessa. ”Vaikka nuoret ovat käteviä käyttämään uusimpia sovelluksia, on niiden hyödyntäminen markkinoinnissa täysin eri asia”, hän totesi.

Päivä oli erittäin onnistunut ja kuulijoille jäi takataskuun vielä vinkki siitä, mitä nettikanavia on olemassa opiskelijoiden ja työnantajien kohtaamiseen verkossa. Sekä Pohjois-Karjalan Yrittäjien Heidi Löppösen esittelemä www.hyvatyyppi.fi että Karelia-amk:n opiskelijakunta POKAn Mervi Hinkkasen esittelemä www.opiskelijatoihin.fi ovat erinomaisia alustoja sekä töiden etsimiseen että työntekijöiden löytämiseen.

Kirsi Taskinen
projektikoordinaattori
Karelia-ammattikorkeakoulu

861 Artikkelin näyttökerrat